De kar moet dit jaar vooral worden getrokken door de zakelijke markt. ,,Wat wij vooral zien is dat de particuliere markt stabiliseert en dat de zakelijke markt aantrekt’’, zegt een woordvoerder van Bovag. Ondanks de fikse sprong in verkopen in 2010 is de belangenorganisatie terughoudend met zijn verwachtingen voor het komende jaar. ,,Wij blijven voorzichtig want we zitten nog in de naweeën van de crisis”, aldus de zegsman.

Het herstel van 2010 is grotendeels te danken aan maatregelen van de overheid om de verkoop van kleine zuinige auto’s te stimuleren. Vooral het schrappen van de wegenbelasting en de aanschafbelasting BPM voor zuinige kleine auto’s gaven een impuls aan de verkopen. Maar ook het toegenomen consumentenvertrouwen en een inhaalslag op de zakelijke markt droegen bij aan de sterke verkoopcijfers.

De nieuwe verkopen

De nieuwe verkopen kwamen afgelopen jaar uit op 483.164 stuks. Dat betekent een stijging van 24,8 procent ten opzichte van 2009, zo bleek uit cijfers die Bovag, Rai en RDC maandag hadden gepubliceerd. In de maand december werden 11.142 nieuwe auto’s aan de man gebracht, bijna een derde meer vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.

Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging, is tevreden met de cijfers: ,,Gelukkig laten we de barre tijden van 2009 achter ons en kunnen we ons met dit getal weer gaan richten op de toekomst.” In dat crisisjaar kelderden de autoverkopen in ons land met ruim een vijfde tot 387.699 stuks. Het jaar daarvoor werden nog bijna 500.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet.

De kleine zuinige auto's

Vooral de kleine zuinige auto’s met een zogeheten A-label, zoals de Toyota Aygo, de Peugeot 107 en de Volkswagen Polo vonden afgelopen jaar gretig aftrek. Over de eerste elf maanden van het jaar schoten deze verkopen met bijna 47 procent omhoog tot 139.403 stuks. Daarmee maakt deze categorie nu ongeveer 30 procent van de totale verkopen uit.

De verschuiving in de markt van grotere modellen naar kleinere en zuinige auto's begon een paar jaar geleden. Toch proberen autofabrikanten steeds vaker om ook hun grotere auto's 'groen' te maken zodat ze onder de belastingvrijstelling vallen. ,,Dat zie je bijvoorbeeld bij de stationwagens Seat Ibiza ST en de Skoda Fabia, met recht familieauto's te noemen waar geen motorrijtuigenbelasting en BPM voor hoeft te worden betaald'', aldus de Bovagzegsman.

Volkswagen

Volkswagen was in 2010 voor het zesde jaar op rij het best verkochte merk. De Duitse autoproducent, met een marktaandeel van 10,2 procent, verkocht in totaal 49.278 auto's. Dat betekent een stijging van bijna 30 procent vergeleken met 2009. Toyota bezette de tweede plek met een marktaandeel van 8,5 procent, gevolgd door Peugeot (8,2 procent) en Ford (8,15 procent).

Opel had 7,4 procent van de markt in handen, waarmee het net als in 2009 de vijfde plek bezette. Het concern, jarenlang het best verkochte merk in Nederland, wist afgelopen jaar 35.683 nieuwe auto's aan de man te brengen. Dat betekent een sprong van ruim 36 procent ten opzichte van 2009.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl